Opdracht 3: Rara

Gestart door Marloes, oktober 28, 2007, 14:26:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Juudith

Het is weer duidelijk, het gaat idd alleen om hoevaak je online kunt zijn :P De berekening kan je namelijk zo van internet halen:

CiteerHet extra geld dat de rente oplevert, is door inflatie ook in waarde verminderd. Dat betekent dat de reële rente lager is dan nominale rente minus inflatie.

De exacte berekening van de reële rente verloopt als volgt. De reële rente, de nominale rente en de (verwachte) jaarlijkse inflatie worden achtereenvolgens aangeduid met rr, nr en i. De waarden van deze drie grootheden worden uitgedrukt in een percentage. Er bestaat nu het volgende verband:
( 1 + nr ) = ( 1 + rr ) * ( 1 + i )


Stel dat de nominale rente 7% per jaar bedraagt en de jaarlijkse inflate 2%. Dan geldt de volgende berekening:


(1 + 0,07) = (1 + rr) * (1 + 0,02)

(1 + 0,07) / (1 + 0,02) = (1 + rr)
(1 + rr) = 1,07 / 1,02 = 1,04902
rr = 0,04902

De reële rente is dus 0,04902, oftewel 4,902%.
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet.

hillo

Dat is bij de meeste opdrachten zo, en bijna alle vragen zijn op internet terug te vinden, van mij mag Sjors die vrijstelling hebben (ervanuitgaande dat hij molt :P )

alfroj

nou, hij was gewoon altijd online, dat is zijn mazzel geweest ;)
There are only 10 types of people in the world.
Those who understand binary and those who don't.

Sjors


Lies

Citaat van: Juudith op november 04, 2007, 22:48:26 PM
Het is weer duidelijk, het gaat idd alleen om hoevaak je online kunt zijn :P De berekening kan je namelijk zo van internet halen:

CiteerHet extra geld dat de rente oplevert, is door inflatie ook in waarde verminderd. Dat betekent dat de reële rente lager is dan nominale rente minus inflatie.

De exacte berekening van de reële rente verloopt als volgt. De reële rente, de nominale rente en de (verwachte) jaarlijkse inflatie worden achtereenvolgens aangeduid met rr, nr en i. De waarden van deze drie grootheden worden uitgedrukt in een percentage. Er bestaat nu het volgende verband:
( 1 + nr ) = ( 1 + rr ) * ( 1 + i )


Stel dat de nominale rente 7% per jaar bedraagt en de jaarlijkse inflate 2%. Dan geldt de volgende berekening:


(1 + 0,07) = (1 + rr) * (1 + 0,02)

(1 + 0,07) / (1 + 0,02) = (1 + rr)
(1 + rr) = 1,07 / 1,02 = 1,04902
rr = 0,04902

De reële rente is dus 0,04902, oftewel 4,902%.

Dan moet je dat maar net weten, ik had het niet kunnen vinden.. maar goed ik kies bonuspuntie aangezien sjors ook de vrijstelling neemt :P

alfroj

je hebt toch ook economie gehad :P of niet?
gewoon met indexcijfers rekenen ;)
There are only 10 types of people in the world.
Those who understand binary and those who don't.

hillo

Citaat van: alfroj op november 05, 2007, 16:11:00 PM
je hebt toch ook economie gehad :P of niet?
gewoon met indexcijfers rekenen ;)

Ik heb 1 jaar eco gehad, en aangezien dat zo'n 4 jaar geleden is zegt mij het ook allemaal niks :P

alfroj

hm is zelfs voor mij nog korter geleden inderdaad :P achja, komt vast wel weer een opdracht waarin ik een vrijstelling kan verdienen :P
There are only 10 types of people in the world.
Those who understand binary and those who don't.

Lies

Citaat van: alfroj op november 05, 2007, 16:11:00 PM
je hebt toch ook economie gehad :P of niet?
gewoon met indexcijfers rekenen ;)
ja in de 3e ofzo maar daar heb ik het niet gehad, en ik heb ook nooit wat van dat vak begrepen

Juudith

Ik heb dit ook nooit gehad :p maar ik vulde gewoon reële rente in en toen kreeg ik dit :P op wikipedia
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet.

hillo

Citaat van: alfroj op november 05, 2007, 16:24:49 PM
hm is zelfs voor mij nog korter geleden inderdaad :P achja, komt vast wel weer een opdracht waarin ik een vrijstelling kan verdienen :P

Vast wel. Ik pak hem dan alleen wel van je af :P