Nieuws:

Vergeet niet te stemmen op de vraag van de week!

Hoofdmenu

Opdracht 16 - Dubbelspel

Gestart door poltergeist, april 02, 2012, 19:23:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

poltergeist



Deel jullie in in 2 groepen: De molgroep, en de kandidatengroep.

Misschien erbij vermelden dat de laatste jokers van dit seizoen er in deze opdracht uit zullen gaan.

Een kleine mentale nota: jokers zijn volgende executie voor de laatste keer geldig!

Marloes


Ulysses

"If God is watching us, the least we can do is be entertaining."


Lennart

Zal ik dan maar voor kandidaten? Evenwicht enzo.
Is that you in the button's box, making all that noise?

hillo


Sjors


poltergeist

Yo en Loes vormen groep A

Hil, Sjors en Lenny vormen groep B

Natuurlijk is de molgroep die ene groep waar de mol inzit. De andere groep is de kandidatengroep.

Er komen in de loop der dagen (want een Polt is van nature lui etc) een paar puzzels op dit forum. Jullie doel, ze kraken!

Kraakt de kandidatengroep ze als eerste: + 500 in de pot

Kraakt de groep van de mol ze als eerst : - 500 in de pot

En om jullie eergevoel niet tegen te werken: de groep met het meeste goede antwoorden aan het einde van deze opdracht krijgt 1 joker! 1 joker voor elke kandidaat in die groep. En dat net voor de laatste executie waar jokers geldig zijn!


poltergeist

#7
Puzzel 1:

Je wil een perfect driehoekige taart zo verdelen dat de verhouding in oppervlakte tussen het bovenste stuk van de driehoek en het onderste stuk 4/5 is.

Elke zijde is 15 cm lang.

Hoever moet je in twee van deze zijdes snijden om deze verhouding te verkrijgen?

hillo

Ik snap deze niet  ::drama::

Maar mijn gevoel zegt dat het flauw is en: je snijdt de taart in de hoogte (laten we zeggen dat de taart 15 cm hoog is) door op 4/5 van bovenaf (dus op 3cm vanaf de bodem) zodat je een bovenste laag krijgt van 12 cm en een onderste van 3 cm ;D

Ulysses

Citaat van: hillo op april 05, 2012, 15:52:34 PM
Ik snap deze niet  ::drama::

Maar mijn gevoel zegt dat het flauw is en: je snijdt de taart in de hoogte (laten we zeggen dat de taart 15 cm hoog is) door op 4/5 van bovenaf (dus op 3cm vanaf de bodem) zodat je een bovenste laag krijgt van 12 cm en een onderste van 3 cm ;D

Tis een wiskunde vraagstuk. Je hebt een gelijkzijdige driehoek met alle zijden x en dus hoeken van 180/3= 60 graden. Je wilt hem nu zo snijden dat je één driehoek (opp = 1/2 * basis * hoogte) en één trapezium (opp = 1/2 * (bovenzijde + onderzijde) * hoogte) krijgt. De vraag is waar je moet snijden.

Zie het zo:


Kwestie van een bovenstaande formules, een snufje Pythagoras en een beetje algebra.. Eitje? :P
"If God is watching us, the least we can do is be entertaining."


poltergeist


Marloes


poltergeist


Ulysses

"If God is watching us, the least we can do is be entertaining."


hillo

Oja, wiskunde.. Lang geleden dat ik B12examen deed ::drama::